vier ‘Nieuwe Vermeers’ in Museum Slager te zien
Van 23 juli tot en met 26 november 2023: vier ‘Nieuwe Vermeers’ in Museum Slager te zien
Tijdens de grote Johannes Vermeer-expositie daagde het TV-programma ‘De Nieuwe Vermeer’ kunstenaars en andere creatievelingen uit om schilderwerken in zijn geest te maken. Werken die in een aflevering de eerste prijs haalden waren te zien in Museum Prinsenhof in Delft en het Mauritshuis in den Haag. Ook andere deelnemers werden uitgenodigd door musea om hun werken te exposteren. Vanaf 23 juli tot en met 26 november zijn in de koffiekamer van Museum Slager vier ‘Nieuwe Vermeers’ te zien.
De vier schilderijen geven een fraai en gevarieerd beeld van de wijze waarop Vermeer ook vandaag de dag mensen inspireert. De werken zijn bovendien met groot vakmanschap gemaakt. Het zijn: ‘Venus, Jupiter en Mercurius’ van Arjan van Gent, ‘Zelfportret’’ van Anouk Bijsterbosch, ‘Muziekles’ of ‘Concert’ van Niek Hendrix en ‘Grafbezoek’ van Satindra Kalpoe.
De Haagse kunstenaar Arjan Van Gent boog zich over ‘Venus, Jupiter en Mercurius’, een van de weinige mythologische werken van Vermeer. Arjan van Gent heeft gekozen voor een scène waarbij Venus haar klacht over de veel te mooie Psyche uit bij de oppergod Jupiter. Mercurius, de boodschapper, staat al in de starthouding om Psyche te zoeken. Arjan van Gent: “Ik heb me weliswaar niet strikt aan de opdracht gehouden, maar met het hart gemaakt en ben ook in het gedachtengoed van Vermeer gebleven: ook hij deed het allemaal net even anders dan zijn tijdgenoten, en ook dat geheimzinnige aspect van de Sfinx van Delft wilde ik tot uitdrukking brengen.”
Anouk Bijsterbosch (1987) schildert en tekent van jongs af aan en volgde vanaf 2005 kunstacademies in Groningen, Madrid en Florence. Een zelfportret van Vermeer maken was een lastige opdracht want hoe geef je Johannes Vermeer een gezicht? Er is niet veel over hem bekend en het enige zelfportret dat hij maakte, is kwijt. Anouk vervaardigde een fraai schilderij en portretteerde Vermeer en profile.
Van Vermeers missende werk ‘Het Concert’, weten we hoe het eruit heeft gezien. Het hing namelijk niet zo heel lang geleden nog in een museum, maar werd op 18 maart 1990 en een museum in de Amerikaanse stad Boston gestolen. Voor de veelzijdige Niek Hendrix was het reproduceren van een schilderij van één van de beste en mysterieuze kunstschilders eigenlijk een utopie. Hij legde de lat hoog: ‘De perfecte vervalsing, daar krijg ik nu de kans voor. Legaal, want iedereen weet dat het een vervalsing is.”
Eén van de werken van Vermeer waarvan niet bekend is waar het zich bevindt, tevens één van zijn grootste werken, is ‘De drie Maria’s aan het graf van Christus’. Satindra Kalpoe is muzikant én kunstschilder. Voor zijn werk laat hij zich graag inspireren door de magische en realistische sfeer van o.a. Carel Willink. In ‘De Nieuwe Vermeer’ dook Satindra vol overgave in de schildertechnieken van de oude meesters en de kleuren van Vermeer. “De uitdaging trok me aan. Ik wilde achterhalen wat zijn gevoel was bij een schilderij en dat er dan in leggen.”
Video van de tentoonstelling: