Nieuwe expositie in Museum Slager roept diverse sentimenten op
DEN BOSCH – Stap in de wereld van de familie Slager. Zo heet de nieuwe expositie in Museum Slager, geopend door bisschop Gerard de Korte, die duurt tot en met 10 januari. Bekende en onbekende werken van acht kunstzinnige familieleden, verdeeld over drie generaties, zijn samengebracht. Wat geven de veelal intieme kunstwerken prijs aan de bezoeker? De een kijkt watertandend naar zijn droomhuis, de ander ziet een stukje van zichzelf terug. En weer een ander wordt op afstand met een ver familielid geconfronteerd.
Stads- en dorpstaferelen, portretten, stillevens en landschappen. In de expositie, waarin het historisch perspectief een voorname rol speelt, komt het allemaal aan bod. Een gegeven dat niet alleen allerlei emoties maar ook herinneringen oproept. “Dit schilderij van Piet Slager uit 1933 maakt op mij de meeste indruk”, weet Else van Helmond(74).
Ze wijst naar een knusse huiskamerscène waarbij een meisje in een rode jurk voorovergebogen zit over een atlas. “Dat meisje, de dochter van de schilder, heb ik héél goed gekend.” Ze heeft het over Suze Bergé-Slager, de initiator van het museum die door sommigen de ‘negende Slager’ wordt genoemd. “Als museumvrijwilliger ben ik in de loop der jaren met haar en haar man Hein bevriend geraakt. Dat heeft regelmatig bijzondere verhalen opgeleverd. Suze vertelde me iets over de achtergrond van dit schilderij. Ze moest tijdens een schoolvakantie voor haar vader exposeren, terwijl haar leeftijdgenootjes lekker aan het spelen waren.”
Duur
De aandacht van bestuurslid Ad van Poppel gaat onder meer uit naar een schilderij uit 1961 waarop Huize Bleijendijk in Vught staat afgebeeld. Een creatie van Suze Slager-Velsen. “Een tijdje terug stond Bleijendijk te koop. Ik had het dolgraag willen hebben, serieus! Maar financieel gezien was het net iets te veel van het goede”, aldus Van Poppel.
Hét pronkstuk van de collectie is het grote schilderij Oud-Strijders van Waterloo. De veelzijdige Petrus Marinus Slager, de stamvader van de Bossche schildersfamilie, realiseerde het in 1875. Op de ‘Bossche Nachtwacht’, de bijnaam van het doek, zien we acht koninklijk onderscheiden oud-soldaten. Ze namen zestig jaar eerder op 18 juni 1815 deel aan de beslissende Slag tegen Napoleon.
Een van hen is Gerardus Jacobus Bechtold, de betbetovergrootvader van Alexander Pechtold. Maar wie van de acht? “Ja, ik kan helaas niet meer vragen: wil de enige echte Gerardus nu opstaan? Op grond van andere familiefoto’s gok ik dat het iemand met flinke bakkebaarden moet zijn. Dan blijven er drie kandidaten over. Ik hoop degene die zelfverzekerd voor zich uit kijkt. Wie weet heeft mijn voorvader Napoleon met diezelfde ogen gezien. Of ik trots ben? Zeker, de Waterloo-veteranen stonden hoog in aanzien. In feite heeft hun strijd bijgedragen tot de hedendaagse vrede en veiligheid”, reageert Pechtold die overigens ook te zien is in het introductiefilmpje bij de expositie.