Monique Broekman in haar atelier in Nova Zembla. Foto: Niek Geneuglijk Bron: Bossche Omroep

Monique Broekman zoekt in
overzichtstentoonstelling de dialoog op

 

‘s-HERTOGENBOSCH – Van 4 februari t/m 29 april is in Museum Slager de tentoonstelling ‘In Dialoog’ van de Bossche beeldend kunstenaar Monique Broekman te zien. Zoals de titel zegt, stelt Broekman hierin de dialoog centraal. Eric Alink, stadschroniqueur, schrijver en journalist, verricht de feestelijke opening op zondag 4 februari om 14.00 uur. Daarnaast is er een muzikale performance door Puck van Hees.

Door Astrid Berkhout

Broekman studeerde in 1990 af aan de afdeling schilderen/grafiek van de kunstacademie in ‘s-Hertogenbosch. Startend vanuit de traditie van de schilderkunst zoekt ze op innovatieve wijze verbinding met hedendaagse maatschappelijke werelden. Als schilder is ze in dialoog met het schilderdoek, de geportretteerde en de maatschappij. Het werk dat zij vervolgens koppelt aan andere media vindt zijn weerslag in o.a. interactieve websites, tekst/interviews en (bewegend) beeld. “Bij mij is het dan ook nooit een kwestie van een kunstwerk ophangen, om het vervolgens passief te laten bewonderen”, vertelt Monique. “Ik vind het juist interessant als er iets onverwachts gebeurt, als een tentoonstelling het begin is van iets nieuws. Ik doe ook altijd iets met de plek waar ik me op dat moment bevind.”

Voor het eerst in samenhang
‘In Dialoog’ toont werk van Broekman van 2000 tot nu. “In de portrettengalerij zijn voor het eerst 4 projecten in samenhang te zien. Met de Mobiele Toeristeninformatie (DMT) bezocht ik in 2010-2011 alle dorpskernen van de gemeente Bernheze om mensen uit te nodigen voor een gesprek. Ik toon de portretten die ik heb gemaakt, gekoppeld aan geluidsopnames van de persoonlijke verhalen van de geportretteerden. In het kader van ‘Zon en Zee’ (2003) maakte ik portretten van bewoners van een asielzoekerscentrum in Westende in België, tezamen met een dagboek op internet en heel veel beeldmateriaal. ‘De macht’ (2004), waarin ik als ‘cultureel ondernemer alias parlementair hofschilder’ ontmoetingen had met verschillende tweede Kamerleden, resulteerde in portretten en een website waarop interviews, foto’s en animaties te zien zijn. En uit ‘Feest van de Geest’ (2006) is de geïllustreerde briefwisseling tussen mijzelf, Norbertijn Frank Kazenbroot en protestant Pieter Butz terug te lezen. Mijn eigen persoonlijke wereld, specifiek het opgroeien van mijn inmiddels 17-jarige dochter Puck, komt eveneens terug in de tentoonstelling.”

Work-in-progress
Een volgende dialoog gaat Broekman aan in de zaal waar onder meer de relatie wordt gelegd tussen kunst en voedsel. Een relatie die Monique maakt om kunst net zo essentieel te laten zijn als ons dagelijks eten. “Op 23 februari nodig ik bekende en minder bekende vertegenwoordigers uit het culturele veld en andere disciplines uit aan de eettafel in deze ruimte. Omringd door mijn monumentale portretten van de Firma Broekman vertellen zij tijdens de maaltijd, aan de hand van een meegebracht object, over hun drijfveren. Deze gesprekken worden gefilmd en opgeknipt in verschillende verhalen die, net als de objecten van de gasten, geleidelijk worden toegevoegd aan de tentoonstelling. Zo ontstaat er in het museum en tijdens de duur van de tentoonstelling een ‘work-in-progress’, een dynamisch en levend kunstwerk waarin steeds iets nieuws is te zien.” De bijeenkomst maakt onderdeel uit van een project dat ze in 2016 is gestart met kunstenaar Ies Schute; Het museum van de onschuld.

De toekomst
Samen met haar partner, meubelvormgever/-maker Jan van Hees, nam ze in december jl. met het mixed-media project Tussenpoos deel aan This Art Fair in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Tussenpoos is een verplaatsbare ruimte waarin de disciplines kunst en vormgeving samenkomen en waarin ten tijde van de beurs muzikale performances plaatsvonden. Het duo won hiervoor de LAM (Lisser Art Museum) publieksprijs, mede vanwege de combinatie van artistieke kwaliteit en ondernemerschap. “De geldprijs die hieraan verbonden is, willen we benutten om ook op andere plekken activiteiten te laten plaatsvinden in deze installatie, afhankelijk van de locatie. Met het project Zon en Zee heb ik bewust afstand genomen van de gevestigde kunstwereld vanuit een behoefte om me meer te engageren met de wereld om me heen. Met mijn deelname aan This Art Fair maak ik de beweging terug naar diezelfde kunstwereld. In de loop der jaren zie je ook musea, van oudsher gesloten bolwerken, steeds meer openbreken. Ik heb gemerkt dat je ook in een kunstsetting een intieme ruimte kunt realiseren waar mensen elkaar ontmoeten en waar – los van de hectiek van alledag – allerlei mooie dingen gebeuren.”

In het kader van de tentoonstelling zal Monique Broekman meerdere keren een rondleiding geven in het museum. Deze rondleiding zet zich voort in een rondgang naar het stadhuis waar het koningsportret hangt en naar de Willem2Fabriek waar ze in 2016 muurschilderingen maakte. Data: zaterdagen 24 februari, 10 en 24 maart, 7 en 21 april. De kosten bedragen 15 euro. Meer informatie: www.museumslager.com.

Werk van Monique Broekman, Bron: Stadsblad, za 27 jan 2018, 10:44

[Floating-Button id=”1″]