FRANS SLAGER
‘s-Hertogenbosch 1876 – 1953 Meerhout, België.
Frans was vóór alles landschapsschilder. Zijn schilderijen verraden de invloed van de School van Barbizon. Hij vond zijn onderwerpen in Nederland, m.n. in de Brabantse Kempen en in België, Frankrijk, Duitsland en Italië. De gotische kathedraal Sint Jan in ‘s-Hertogenbosch was voor hem een bron van inspiratie en vaak een karakteristiek element in zijn landschappen.
Frans woonde op de Grote Hoeve in Meerhout in de Belgische Kempen, in een prachtige omgeving die hij graag schilderde. Zijn liefde voor de natuur maakte ook dat hij betrokken was bij de oprichting van de Stichting Het Brabants Landschap.
“Kunstenaars stonden eind negentiende, begin twintigste eeuw in veel landen aan de wieg van de natuurbescherming. Bekende voorbeelden zijn de schilderscholen van Barbizon in Frankrijk, Sint-Maertens-Laetem, Zoniën en Kalmthout in België en individueel rondtrekkende schilders in het westen van de Verenigde Staten (Yellowstone). (..) Bij de oprichting van Brabants Landschap op 22 januari 1932 werd Frans Slager gevraagd zitting te nemen in het bestuur namens de wereld van de kunst.“
Het portret van Frans Slager, geschilderd door zijn vrouw Marie Slager – van Gilse, siert de posters en flyers van de expositie “Stap in de wereld van de familie Slager”. In het museum valt op, dat veel bezoekers in het bijzonder enthousiast zijn over de werken van Frans, over zijn landschappen en zijn stadstaferelen. En nu vond Ria Simons, verantwoordelijk voor het collectiebeheer van Museum Slager, in het archief een bijzondere uitgave van Brabant Landschap uit de herfst van 2004. Deze uitgave, nummer 144, is uitgebracht ter gelegenheid van de expositie van Frans Slagers werken, die in datzelfde jaar in het museum te zien was. De uitgave is geschreven door Thijs Caspers en geheel gewijd aan “Frans Slager: Minnaar van Schoonheid”.
Na de hier boven opgenomen introductie beschrijft Thijs Caspers hoe Frans Slager aan de hand van zijn vader P.M. de natuur en de kunsten leerde kennen. Hij verhaalt over de schilderijen van de St. Jan, IJzeren Man, het Bossche Broek, over Frans’ voorliefde voor de winter en de lente. Thijs beschrijft de vele reizen van Frans Slager en hoe hij later dichter bij huis schildert, de IJzeren Man in Vught en landschap aan de Nethe bij zijn huis in Meerhout, België. Intussen laat Thijs Caspers ons ook genieten van veel staaltjes van Frans’ prachtige schrijfkunst. En hij eindigt met: “Als waarachtig estheticus leed Frans sterk onder de vernietiging van schoonheid. Naar zijn mening werd te weinig geluisterd naar de stem der kunstenaars en te veel naar die van de ‘zakelijken’ of wat daar voor door moe(s)t gaan. Het is helaas nog altijd hetzelfde liedje.”
De uitgave nummer 144 van Brabants Landschap is hier te lezen. Meer lezen over Frans Slager? In de museumwinkel is een brochure over Frans Slager (1876-1953) te koop (ad €1,-). En uiteraard schrijft Nel van de Heijden uitgebreid over zijn werken en leven in het grote boek “Slager. Acht Bossche kunstenaars en een museum.”